Information till patienten
Patientinformation
Vi behöver att registrera vår patienter personuppgifter för att att kunna ge en god, säker och trygg tandvård. Uppgifterna används också för att följa upp vår verksamhet och för att få en bild av patienterna tandhälsa. De två lagar som reglerar hanteringen av personuppgifter inom vår verksamhet är Patientdatalagen och Dataskyddsförordningen.
Hur hanterar vi patienterna personuppgifter?
Vi är skyldiga att föra en patientjournal avseende varje patient. Patientjournalen kan exempelvis innehålla personuppgifter som bakgrunden till vården, uppgift om ställd diagnos, utförda och planerade åtgärder och uppgift om när och vem som har gjort anteckningen i journalen. Dina personuppgifter behövs och behandlas för att kunna ge en god och säker vård, samt för verksamhets- och kvalitetsuppföljning. En del av personuppgifterna måste dessutom rapporteras till nationella hälsodataregister och Försäkringskassan. Vi har rätt att registrera dina personuppgifter i patientjournalen och hälso- och sjukvårdsregister även om du inte gett oss ditt samtycke.
Som patient hos oss har du möjlighet att begära tidsbokning via kontaktformuläret på vår webbplats eller per telefon. För att tillhandhålla dig denna tjänst samlar vi in ditt namn, mejl och telefonnummer. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att kunna fullgöra avtalet med dig och för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar oss i egenskap av vårdgivare. Kontaktuppgifterna sparas i vårt patientjournalsystem i enlighet med bestämmelserna i Patientdatalagen.
Hur länge bevarar vi dina personuppgifter?
Det finns klara regler i Patientdatalagen och Dataskyddsförordningen för hur vi ska bevara eller gallra ut dina personuppgifter. Enligt dessa regelverk ska exempelvis personuppgifter i en journalhandling bevaras minst tio år efter det att den sista personuppgiften fördes in i handlingen.
Vem får tillgång till dina personuppgifter?
Inom tandvården råder sträng sekretess för uppgifter om patienters hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden. Vi kommer därför inte att lämna ut dina personuppgifter om vi inte är skyldiga att göra det till följd av lagar och föreskrifter (t.ex. till Försäkringskassan, Socialstyrelsen och Smittskyddsinstitutet), eller om vi har fått ditt uttryckliga samtycke till sådant utlämnande.
Detta utesluter inte att vi kan använda leverantörer som behandlar dina personuppgifter för vår räkning i enlighet med skriftliga avtal och våra instruktioner. Leverantören som får tillgång till dina personuppgifter ges inte någon rätt att använda dina personuppgifter för andra syften än de syften som anges enligt denna patientinformation.
Vilka rättigheter har patienten?
Ta del av patientjournalen
Som patient har du rätt att ta del av uppgifter som finns i din patientjournal. Du har även rätt att få en kopia av hela eller delar av patientjournalen.
Få dina personuppgifter rättade eller raderade
Om du har en avvikande mening i förhållande till det som står i din patientjournal, eller anser att en uppgift där är oriktig, har du rätt att få detta infört i din patientjournal. För att få en uppgift borttagen i din patientjournal måste du vända dig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) på www.ivo.se för att få detta prövat.
Få information om åtkomst till din patientjournal
Alla läsningar av elektroniska patientjournaler registreras, detta kallas loggning. Som patient har du möjlighet att få ett utdrag av loggen, det vill säga en lista över vilka som har tittat på dina personuppgifter.
Spärra uppgifter i din patientjournal
Innan uppgift görs tillgänglig för annan vårdgivare genom sammanhållen journalföring ska du informeras om vad sammanhållen journalföring innebär. Notera i sammanhanget att för att annan vårdgivare ska få behandla dina uppgifter krävs ditt samtycke. Om du inte vill att dina journaluppgifter ska vara elektroniskt tillgängliga för andra vårdgivare kan du begära att uppgifterna spärras helt eller delvis för elektronisk åtkomst. Du ska då bli upplyst om vad detta kan få för konsekvenser för din vård, till exempel att du själv måste berätta för vårdpersonalen vad de behöver veta för att ge dig en god och säker vård. Du ska också vara medveten om att spärr endast kan sättas i elektronisk journal, inte i journal som endast finns pappersburen.
Invända mot behandling
Du har rätt att göra invändningar mot vissa personuppgiftsbehandlingar som vi utför med stöd av ett allmänt intresse. Du måste då specificera vilken behandling du invänder mot.
Återkalla ditt samtycke
Om du har lämnat ditt samtycke för behandling av dina personuppgifter har du rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Du kan återkalla ditt samtycke genom att kontakta oss på kontaktuppgifterna nedan. Se dock ovan under rubriken ”Hur länge bevarar vi dina personuppgifter”.
Klagomål och skadestånd
Du har rätt att när som helst inge ett klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter till oss eller till Datainspektionen. Om personuppgifter om dig har behandlats så att de strider mot Patientdatalagen och Dataskyddsförordningen kan du ha rätt till skadestånd.
Hur använder du dina rättigheter?
Om du vill använda någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss på kontaktuppgifterna nedan. Om du vill lämna ett klagomål till en tillsynsmyndighet ber vi dig kontakta Datainspektionen på www.datainspektionen.se.
Vem är personuppgiftsansvarig?
Professionell Tandvård I Uppsala AB (559103-8418) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter enligt denna patientinformation.
Hur kontaktar du oss?
www.professionelltandvard.se har en dataskyddsansvarig som ansvarar för dataskyddsfrågor. Om du har några frågor kring denna patientinformation, behandlingen av dina personuppgifter eller hur kan utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta vår dataskyddsansvarig på info@professionelltandvard.se.
GDPR
GDPR
Integritetspolicy
Denna policy förklarar hur vår webbplats www.professionelltandvard.se samlar in och behandlar dina uppgifter, vilka val och möjligheter du har, och hur du kan utöva dina rättigheter. Denna policy riktar sig till dig som besöker vår webbplats.
Hur behandlar vi dina personuppgifter?
Följande avsnitt förklarar vilka typer av uppgifter som vi kan komma att behandla om dig och för vilka syften. Vi förklarar också hur uppgifterna samlas in och hur länge uppgifterna sparas.
Insamling av webbstatistik
När du besöker vår webbplats samlar vi in loggar som innehåller nätidentifierare och tidsstämplar med hjälp av Google Analytics. Vi samlar in dessa uppgifter så att vi kan se hur många användare som besöker vår webbplats. Vår rättsliga grund för behandlingen är vårt berättigade intresse av att veta hur vår webbplats används. De uppgifter som samlas in via dessa loggar avidentifieras direkt och sparas därför inte i våra system.
Hur behandlar ni mina patientuppgifter?
Denna policy gäller endast de uppgifter som vi behandlar om dig i samband med ditt besök på vår webbplats.
Hur är det med cookies och liknande tekniker?
En cookie är en liten textfil som lagras på din dator eller enhet (t.ex. smartphone eller läsplatta) och som innehåller information som gör det möjligt för webbplatsen att känna igen dig som användare.
Din webbläsare eller enhet tillåter dig att ändra inställningarna för användningen och omfattningen av cookies. Du kan till exempel välja att blockera alla cookies, endast acceptera vissa cookies, eller radera cookies när du stänger ner din webbläsare. Tänk på att vissa delar av vår webbplats kanske inte fungerar om du blockerar eller raderar cookies. För mer information om cookies och hur du kan ändra din webbläsares inställningar kan du besöka www.aboutcookies.org eller www.allaboutcookies.org.
Google Analytics erbjuder dig möjligheten att motsätta dig all insamling av webbstatistik genom att klicka på denna länk [http://tools.google.com/dlpage/gaoptout].
Vem delar ni mina uppgifter med?
Vi kommer inte dela, sälja, överlåta eller på annat sätt lämna ut dina uppgifter utöver vad som anges i denna policy, om vi inte är skyldiga att göra det för att fullgöra en rättslig förpliktelse eller om vi har fått ditt samtycke till ett sådant utlämnande.
Vilka rättigheter har jag?
Rätt till tillgång
Du har rätt att begära en kopia på de uppgifter som vi behandlar om dig.
Rätt till rättelse
Du har rätt att korrigera felaktiga eller icke-kompletta uppgifter om dig själv.
Rätt att bli raderad
Du har rätt att begära radering av dina uppgifter för de fall att uppgiften inte längre är nödvändig för det ändamål den blev insamlad för. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av dina uppgifter.
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att begära att dina uppgifter överförs från oss till dig själv eller till en annan leverantör. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att överföra delar av dina uppgifter.
Rätt till invändning
Du har rätt att göra invändningar mot behandling av dina personuppgifter som vi utför med stöd av intresseavvägning. Du måste då specificera vilken behandling du invänder mot. Om dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring har du alltid rätt att när som helst invända mot behandlingen.
Rätt till begränsning
Du har rätt att begära en tillfällig begränsning av behandlingen av dina personuppgifter.
Rätt att återkalla samtycke
Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke för direktmarknadsföring genom att kontakta oss på uppgifterna nedan.
Rätt att lämna klagomål
Du har rätt att när som helst komma in med ett klagomål till oss eller till behörig tillsynsmyndighet.
Hur använder du dina rättigheter?
Om du vill använda någon av dina rättigheter är du välkommen att skicka oss ett meddelande. Om du vill lämna ett klagomål till en tillsynsmyndighet ber vi dig kontakta Datainspektionen på www.datainspektionen.se.
Ändringar i denna policy
Om vi gör ändringar i denna policy kommer vi att meddela dig genom att publicera den uppdaterade versionen på webbsidan https://professionelltandvard.se/. Om ändringarna är väsentliga, kommer vi även meddela dig på lämpligt sätt och, om det krävs, be om ditt samtycke.
Vem är personuppgiftsansvarig?
Professionell Tandvård i Uppsala AB (559103-8418) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina uppgifter enligt denna policy.
Hur kontaktar du oss?
ps://professionelltandvard.se/ har en dataskyddsansvarig som ansvarar för dataskyddsfrågor. Om du har några frågor kring denna policy, behandlingen av dina uppgifter eller hur kan utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss på info@professionelltandvard.se.

RÅD EFTER TANDBORTTAGNING OCH/ELLER OPERATION
Att tänka på
- Bit ihop på kompressor cirka 30 min.
- Undvik att skölja munnen, samla saliv i munnen och spotta hårt första timmarna efter tandborttagning.
- Undvik att äta eller dricka tills bedövningen släppt och det tar cirka 2-3 timmar.
- Sug inte på såret och pilla inte i det med tungan, även om det känns som något fastnat där.
- Var rädd om blodkoaglet som bildas i sårhålan, då detta underlättar en god läkning.
- Undvik att röka eller snusa samma dagen efter tandborttagning.
- Undvik kroppsansträngning på samma dag som ingreppet.
Värk
- Använd smärtstillande tabletter enligt den ordination som du har fått.
- Panodil eller Alvedon kan med fördel kombineras med Ibumetin eller Ipren som smärtstillande.
- Vid känslig mage eller om du tar blodförtunnande medicin eller allergisk mot NSAID eller acetylsalicylsyra undvik NSAID tabletter (Ibumetin eller Ipren) eller acetylsalicylsyra Smärtstillande( Treo eller Aspirin).
Överdosering
- Håll dig till den rekommenderade dosen, då högre dos kan ge förgiftningssymtom men ingen ytterligare smärtlindring.
Blödning
Det är vanligt att det sipprar lite blod från såret det första dygnet efter ingreppet. Detta kräver normalt ingen åtgärd.
Vid större blödning
- Bit på en av de kompressor som du fick med dig eller en ren näsduk. Fukta den lätt innan du biter på den.
- Bit ihop i 15-20 minuter.
- Sitt upp.
- Undvik kroppsansträngning.
- Upprepa vid behov.
Svullnad
Kan uppstå de första dygnen efter ett operativt ingrepp och brukar nå sitt maximum efter 2-3 dagar. Du kan själv reducera besvären med hjälp av en påse med is inlindad i en handduk stryk den över det svullna området i cirka 10 minuter och ta paus ca 5 minuter och fortsätt så i 3-4 timmar.
Blodförtunnande medel
Patienter som medicinerar med t ex Waran, Plavix, Eliquis eller Trombyl får lättare blåmärken efter en operation. Dessa kräver inte någon åtgärd.
Svårigheter att gapa och tugga
Kan förekomma den första veckan efter en tandoperation. Normalt försvinner detta spontant.
Mat och dryck
- Undvik varm mat och dryck det första dygnet efter ingreppet.
- Undvik het dryck, ät gärna kall och halvfast mat t ex glass, soppa eller yoghurt de första två dagarna efter ingreppet.
Munhygien
- God sårläkning kräver god munhygien.
- Dagen efter ingreppet kan du börja använda tandborste och tandsticka som vanligt igen.
- Undvik dock operationsområdet de första dagarna.
Munsköljning
- För att underlätta renhållningen i operationsområdet kan det vara lämpligt att skölja munnen med klorhexidinlösning i form av Corsodyl, Hexident eller Paroex efter minst 12 timmar efter ingreppet.
- Finns att köpa receptfritt på apoteket.
Stygn
Om du fått sy såret behöver du ibland komma tillbaka för att avlägsna trådarna och kontrollera läkningen efter cirka 10 dagar. Men ibland använder vi trådar som kommer att försvinna av sig själv efter 3 veckor. Om trådarna är kvar efter 3 veckor får du kontakta oss för att hjälpa dig att avlägsna trådarna utan kostnad.
Om blödningen ej skulle upphöra eller om får du tal eller andning svårhet, kontakta oss på Professionell Tandvård i Uppsala AB, Häradsvägen 6, 74142 Knivsta, Tel. 018343402 eller kontakta akutmottagning eller ring 1177 för rådgivningen.

Garantier på vår behandlingar
Garantier innebär att du har möjligheten att få en behandling omgjord utan att du behöver betala en gång till. Vi lämnar garantier för kronor, broar, implantat, de flesta avtagbara proteser och lagningar om patienten följer vår rekommendationer. Det är viktigt att ta reda på vilka garantier som ges innan du börjar en behandling.
Vi på professionell Tandvård i Uppsala AB lämnar två års garanti för kronor, broar och implantat behandlingar, om kommer vi inte överens på en annan garantiperiod.
Därefter lämnar tillverkarna olika långa garantier. Är det en livslång garanti innebär det att du kan få ett nytt implantat från tillverkaren om det gått sönder eller lossnat, men du får själv betala operation och inpassning av en ny bro.
Vi lämnar ett års garanti för lagningar och avtagbara ersättningar, om kommer vi inte överens på en annan garantiperiod.
Om en garanti används för att göra om en behandling kan du ibland ändå få betala en viss del själv, eftersom det kan krävas ytterligare behandling som inte ingick vid den första behandlingen. Har du fått en garanti för en behandling hos en annan tandvårdsmottagning men byter mottagning innan behandlingen är färdig måste du fråga om vi på professionell Tandvård lämnar garanti för den påbörjade behandlingen.